تولید نفت و گاز طبیعی

تولید نفت و گاز یعنی استخراج نفت و گاز طبیعی از مخازن زیرزمینی و فرآوری بعدی آنها به فرآورده های نفتی قابل استفاده است. حتی قبل از شروع حفاری،مراحل تولید و اکتشاف نفت و گاز، طولانی، پیچیده و پرهزینه است.

در حالی که اکتشاف نفت و گاز بخش مهمی از عملیات بالادستی صنعت نفت و گاز است، توجه بسیار کمی به آن می شود. از آنجایی که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مصرف نفت و گاز خود را افزایش می دهند، جستجو برای ذخایر جدید یک تلاش مستمر در سراسر جهان است که باید ادامه یابد. بنابراین، اکتشاف با هدف ارائه داده‌های مورد نیاز برای بهره‌برداری از امیدوارکننده‌ترین چشم‌اندازها هنگام انتخاب مکان‌ها و هدایت مطالعات بر روی بخش‌های جمع‌آوری‌شده است.

فرآیند تولید نفت و گازمراحل جهانی تولید نفت و گاز- سه مرحله مهم فرآیند تولید نفت و گاز- تاسیسات پالایشگاه نفت و گاز - خرید لوله

استخراج نفت و گاز طبیعی بخش مهمی از اقتصاد جهانی است. با وجود افزایش منابع انرژی تجدیدپذیر، روزانه نزدیک به 100 میلیون بشکه نفت خام مصرف می شود.

علاوه بر این، سه مرحله اولیه در استخراج نفت و گاز طبیعی وجود دارد: بالادست، میان دست و پایین دست. قوانین در سطوح ایالتی و کشوری وضع می شود، اما ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. در اینجا روش کلی و تقریبا بی عیب و نقصی گفته می شود.

مرحله اول: بالادست

یافتن و بهره برداری از ذخایر نفت و گاز به «تولید بالادستی نفت و گاز» معروف است. این شامل فعالیت هایی مانند اکتشاف، حفاری، و برداشت است.

اکتشاف نفت و گاز

اصطلاح «اکتشاف نفت و گاز» در تجارت نفت و گاز برای توصیف فرآیند جستجو و مکان‌یابی مکان‌های جدید برای حفاری نفت و گاز و ذخایر جدید نفت خام استفاده می‌شود. بررسی‌ها، تحلیل‌ها و آزمایش‌های متعددی بر روی مناطق مورد توجه برای دستیابی به این هدف در مرحله اول، یعنی تولید بالادست نفت و گاز انجام می‌شود.

حتی در مناطق مولد و تولیدکننده نفت و گاز، مکان‌یابی مکان‌های چاه‌های جدید پرزحمت و زمان‌بر است.

  • تکنیک های لرزه نگاری: در این نوع اکتشاف نفت از اکتشاف لرزه ای و نقشه برداری از سازه های سنگی زیرزمینی، برای تولید امواج لرزه ای استفاده می شود. اتم های هیدروژن و کربن موجود در مواد گیاهی و جانوری در حال تجزیه در سازنده‌های زمین شناختی ترکیب می شوند و نفت و گاز تولید می کنند. در طی میلیون‌ها سال، ماسه و دیگر رسوبات، روی بقایای این مواد جمع می‌شوند و آنها را دفن می‌کنند. با گذشت زمان، این رسوبات به سنگ تبدیل شدند.
  • جاذبه زمین: در این روش، یک گرانش سنج کشش گرانشی زمین یا یک مغناطیس سنج نصب شده بر روی هواپیما یا قایق این لایه ها را تشخیص می دهد. با این کار، زمین شناسان می توانند بررسی های گرانشی و مغناطیسی را برای اندازه گیری واکنش های سنگ در میدان مغناطیسی انجام دهند.
  • روش سطحی: با استفاده از سطح منطقه، محققان می‌توانند در مورد سنگ‌ها و نحوه تشکیل آن‌ها بیاموزند یا نشت هیدروکربن زیر زمین را زیر نظر بگیرند.

سه روش تولید نفت و گاز- لرزه نگاری- گرانش زمین و روش سطحی

حفاری روش افقی و عمودی در حفاری چاه نفت و گاز

امروزه ممکن است دو تا چهار هفته حفاری چاه نفت طول بکشد. در سال‌های اخیر تغییر رویکرد گسترده‌ای، به چاه‌های افقی صورت گرفته است و بهبود راندمان این حفاری منجر به حفاری‌های جانبی طولانی‌تر به جای زمان‌های حفاری کوتاه‌تر شده است.

علاوه بر این، حفاری چاه های اکتشافی می تواند ذخایر نفت و گاز را در منطقه ای که توسط بررسی های لرزه ای پیشنهاد شده است تأیید کند. E&P ها از چاه های اکتشافی نه تنها در صورتی که نفت و گاز در زمین وجود داشته باشد، بلکه اگر به اندازه کافی وجود داشته باشد که حفاری چاه های توسعه را تضمین کند، یاد می گیرند.

استخراج

نفت و گاز طبیعی معمولی معمولاً از مخازن زیرزمینی و چاه‌های حفاری در حین استخراج نفت و گاز استخراج می‌شوند. فرکینگ در این مرحله انجام می شود و مایع فرکینگ بازیافت می شود.

فرکینگ: فرآیند تزریق مایع با فشار بالا به سنگ‌های زیرزمینی، گمانه‌ها و غیره برای باز کردن شکاف‌های موجود و استخراج نفت یا گاز.

گمانه: حفره استوانه ای شکل است که به وسیله دستگاه حفاری درزمین احداث می شود.

مرحله دوم: میان جریان

قبل از رسیدن به پالایشگاه ها، منابع خام مانند نفت خام، گاز طبیعی و مایعات گاز طبیعی مرحله دومی به نام «میان جریان یا جریان میانی» را طی می کنند. این مرحله شامل مدیریت، ذخیره و حمل و نقل این مواد خام است.

به طور عمده، سه مرحله پردازش، ذخیره و حمل و نقل کالاهای نهایی، همه نمونه‌هایی از فعالیت‌هایی هستند که در دسته «تولید میان‌دستی نفت و گاز» قرار می‌گیرند.

در حال پردازش

جداسازی فیزیکی نفت و گاز طبیعی اولین گام در عملیات میانی است. پس از تکمیل این مرحله، هر دو نوع گاز به کارخانه‌های فرآوری گاز فرستاده می‌شوند، جایی که محصولات جانبی و گازهایی که هیدروکربن نیستند حذف می‌شوند.

ذخیره سازی

مرحله میانی استخراج نفت و گاز- پردازش و ذخیره و ارسال نفت و گاز- ذخیره نفت- لوله و اتصالات

عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت باید در تعادل باشد تا بازار به طور عادی کار کند و ذخیره سازی جزء ضروری در دستیابی به این تعادل است. مخازن دارای مقادیر قابل توجهی نفت و گاز هستند، که به فعالان بازار در تعیین سطح قیمت ها، مزیتی می بخشد.

از جمله، اگر ذخایر نفت و گاز در مخازن ذخیره تخلیه شود، بخش نفت تأثیر بسیار کمی بر بازار خواهد داشت. در عوض بر تعیین قیمت اقلام مرتبط با نفت تمرکز خواهد کرد. اگر این اتفاق بیفتد، تولیدکنندگان در بازار جهانی تأثیر بسیار بیشتری بر قیمت نفت خام و سایر فرآورده های نفتی خواهند داشت.

حمل و نقل نفت و گاز

حمل و نقل یک عملیات ضروری برای شرکت های تجاری است. این فرآیند با استخراج نفت و گاز و انتقال آنها به کارخانه های فرآوری آغاز می شود. پس از آن، به توزیع آنها در شرکت ها و مشاغل در سراسر کشور و بین المللی می رود. سپس با مصرف آنها توسط عموم مردم به اوج خود می رسد.

مرحله سوم: پایین دست

مانند دو مرحله دیگر، پالایش فرآورده‌های نفتی مرحله «پایین دستی» یا نهایی در پردازش و توزیع فرآورده‌های نفتی در نظر گرفته می‌شود.مرحله سوم استخراج نفت و گاز- مرحله پایین دست- تاسیسات نفت و گاز-خرید لوله

محصولات و بازیگران در صنعت پالایش نفت

اصطلاح «پالایش» به فرآیندی اطلاق می‌شود که طی آن نفت خام و گاز طبیعی به فرآورده‌های نفتی تصفیه‌شده تبدیل می‌شوند. این فرآورده های نفتی تصفیه شده برای اهداف مختلف، از جمله به عنوان سوخت حمل و نقل، ژنراتورهای برق، آسفالت و روغن جاده، نفت سفید و مواد خام برای تولید پلاستیک و مواد مصنوعی، نیاز روز هستند. اصطلاح “پالایش” به این فرآیند اشاره دارد.

توزیع و بازاریابی

تحویل فرآورده های نفت و گاز نهایی به مصرف کنندگان تاجر آخرین مرحله در فرآیند تولید است. بخش قابل توجهی از این بازاریابی است که شامل فعالیت هایی مانند عمده فروشی و توزیع و جنبه هایی مانند قیمت و سایر ملاحظات است.

استدلال شده است که عوامل متعددی در تعیین عرضه و تقاضا نقش دارند، از جمله فاصله جغرافیایی، وضعیت اقتصادی و سیاسی فعلی، میزان استفاده از دکل و شرایط قرارداد نفت.

تجهیزات تولید نفت و گاز

تولید و اکتشاف نفت و گاز پیچیده است و به تجهیزات مختلفی نیاز دارد. ماشین آلات صنعتی شامل:

  • کندانسورهای گازی با مخازن دیگر
  • پوسته و لوله و صفحات
  • اواپراتورها
  • تهویه مطبوع
  • برج ها
  • لوله های فولادی
  • کاوشگران ژئوفیزیک

نتیجه

استخراج گاز طبیعی و نفت خام از چاه ها تنها اولین گام در تولید نفت و گاز است. در طول اکتشاف و تولید نفت و گاز، کاوشگران زمین را برای یافتن ذخایر دست نخورده نفت و گاز طبیعی جستجو می کنند.

شرکت استیل پایکار ارس، آماده‌ی همکاری جهت تامین کلیۀ لوازم و تجهیزات تاسیسات پالایشگاهی و نیروگاهی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
Call Now Button